O Powiatowym Zarządzie Dróg w Częstochowie
Do ważniejszych zadań nałożonych ustawowo na zarządcę dróg należy: planowanie, projektowanie, finansowanie, wykonawstwo, utrzymanie i ochrona sieci dróg powiatowych, w tym utrzymanie zieleni i oznakowanie.
Stan techniczny dróg, w ilości 577,931 km. przejętych przez powiat jest zły. W złym stanie technicznym pozostaje 240 km dróg, w tym 60 km dróg gruntowych. Przez kilkanaście lat, a czasami od momentu oddania dróg do eksploatacji nie wykonywano żadnych prac konserwacyjnych i utrzymaniowych w pasie drogowym. Należy tu dodać, że zgodnie z warunkami technologicznymi przynajmniej co 10 lat należy wymienić nawierzchnię bitumiczną. Również istniejące w ciągach dróg powiatowych obiekty mostowe w ilości 39 szt. i przepusty w większości kwalifikują się do przebudowy bądź remontu.
Głównymi wytyczonymi celami Powiatowego Zarządu Dróg jest:
-niedopuszczenie do zaistnienia przerw w ciągłości komunikacyjnej,
-ograniczenia tempa degradacji istniejących nawierzchni bitumicznych,
-doprowadzenie sieci drogowej do stanu pełnego bezpieczeństwa.
Natomiast obecnie kierujemy się dwiema możliwościami realizacji zadań:
-wytypowanie kilku kilometrów dróg i kompleksowe wykonanie prac zapewniających im wymagany standard techniczny,
-określenie i realizacja zabiegów remontowych zapewniających ciągłość komunikacji na wszystkich drogach przy jednoczesnym ograniczeniu tempa niszczenia istniejących dróg i znajdujących się w ich ciągu obiektów.
Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje swoje zadania przy pomocy 3 placówek terenowych – Obwody Drogowo-Mostowe mające siedzibę w Rudnikach, Koniecpolu i Poczesnej, które są wyposażone w sprzęt wykonujący prace związane z utrzymaniem dróg (koszenie, odśnieżanie, renowacja rowów, wycinka krzewów i gałęzi).
W ramach zadań należących również do zarządcy drogi należy wydawanie decyzji administracyjnych na zajęcie pasa drogowego.
Podjęta współpraca z gminami naszego powiatu pozwoliła na włączenie się gmin do współfinansowania zadań inwestycyjnych.
Powiatowy Zarząd Dróg czyni również starania o pozyskanie środków finansowych z innych możliwych źródeł, między innymi z funduszy Unii Europejskiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Budżetu Państwa.
Wszystkie środki jakimi dysponujemy wykorzystywane są w sposób jak najbardziej racjonalny i ekonomiczny w oparciu o perspektywiczne kierunki działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu na drogach, podwyższeniu ich standardu i utrzymaniu posiadanej sieci dróg na odpowiednim poziomie.
Zadania Powiatowego Zarządu Dróg
Do podstawowego zakresu działania Zarządu Dróg należy realizacja zadań własnych powiatu w szczególności:
-utrzymywanie nawierzchni i chodników, obiektów i urządzeń inżynierskich zabezpieczających ruch,
-wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających ruch, sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi,
-przygotowywanie warunków zamówienia publicznego dla zadań zleconych przez Zarząd wraz z procedurami przetargowymi oraz realizacja przetargów,
-sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad zleconymi robotami drogowymi i mostowymi, nadzór nad realizacją zadań, odbiór zrealizowanych zadań,
-prowadzenie rozliczeń realizowanych robót,
-wnioskowanie o zmianę w planie finansowym w odniesieniu do zadań realizowanych przez Zarząd,
-przygotowywanie wniosków o dotacje, pożyczki i kredyty inwestycyjne, - prowadzenie stosownej sprawozdawczości,
-nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów roboczych z potencjalnymi inwestorami,
-prowadzenie gospodarki gruntami,
-nadzór nad realizacją zadań w zakresie utrzymania i ochrony dróg i obiektów mostowych, odbiór zadań
-realizacja decyzji organów zarządzających ruchem, oznakowanie poziome i pionowe,
-monitoring dróg i mostów,
-ewidencja dróg i obiektów mostowych, tworzenie baz danych,
-przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych,
-koordynacja robót w pasie drogowym,
-współpraca z samorządami gminnymi,
-realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
-wykonywanie przeglądów bieżących obiektów mostowych,
-przygotowywanie projektu części drogowej budżetu powiatu,
-strategia rozwoju,
-projekty planów rozwoju sieci drogowej,
-projekty planów finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,
-przygotowywanie dokumentacji technicznej zadań drogowo-mostowych (z pozwoleniem na budowę),
-prowadzenie gospodarki gruntami w zakresie robót modernizacyjnych i inwestycyjnych,
-wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, przejazdy pojazdów ponadnormatywnych, pobieranie opłat i kar pieniężnych,
-przeprowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
-przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
-występowanie o wprowadzenie ograniczeń bądź zamykanie dróg i obiektów mostowych dla ruchu,
-uzgadnianie usytuowania budynków i budowli oraz urządzeń nie związanych z gospodarką drogową lub potrzebami ruchu, jak również umieszczenie takich urządzeń na obiektach mostowych,
-kontrola w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska dotyczy robót na drogach krajowych i wojewódzkich,
-opracowanie planów zagospodarowania pasa drogowego,
-koordynacja robót w pasie drogowym,
-odbiór pasa drogowego po zakończeniu robót,
-badania ruchu drogowego; prowadzenie pomiarów natężenia ruchów i obciążenia ruchem nawierzchni drogowych,
-prowadzenie w porozumieniu z Policją ewidencji i badań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
-opracowanie projektów zmian organizacji ruchu,
-wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg dla ruchu, gdy tego wymaga stan techniczny lub w przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób lub mienia,
-oświetlenie dróg,
-wydawanie zezwoleń i pobieranie opłat za umieszczanie tablic reklamowych w pasie drogowym.